• 01.08.2017, 16:30

Bologna

Dette blir den siste runden med bilder fra Italia. Vi tok nesten 800 bilder i løpet av turen, men vi ble tydeligvis lei av å ta bilder da vi kom til Bologna, for vi har ganske få derfra. Derfor blir det bare ett innlegg fra Bologna selv om vi var der i to dager. Det var så varmt da vi var der at vi nesten ikke orket å gjøre noe, men vi fikk sett det vi hadde lyst til allikevel.

Tidligere var Bologna visstnok litt som Venezia med haugevis av kanaler, men nå er de fleste blitt overbygget slik at de ikke er like synlige. Det finnes fortsatt noen steder hvor man kan se kanalene, og vi bodde like ved "The secret window" som er en av de stedene man kan se kanalene.

Le due Torri - Det laveste tårnet, Garisenda er skjevt som tårnet i Pisa og det høyeste tårnet, Asinelli er en populær turistattraksjon siden man kan gå opp i tårnet for å få utsikt. I nesten 40 varmegrader orket vi ikke å gå alle trappene opp dit.

Det første universitetet i Europa ligger i Bologna, og ble grunnlagt i 1088!

På hotellet vårt var det en kjempefin takterrasse som var åpen 18-22, så den siste kvelden etter middag tok jeg og kjæresten en drink der for å avslutte ferien.

Håper dere har likt innleggene fra Italia!

• 26.07.2017, 18:00

Pisa and Viareggio

Nå nærmer jeg meg faktisk slutten på innleggene fra Italia. Tipper det blir to innlegg til, hvor det ene er et antrekksinnlegg. Etter Montalcino satte vi snuten i retning Viareggio som er en badeby, med et lite stopp innom Pisa først. Vi kunne jo ikke kjøre forbi uten å se det skjeve tårnet i Pisa! På veien stoppet vi også og tok noen fine bilder ved en vingård.

Etter å ha kjørt på autostradaen kom vi inn til Pisa hvor vi parkerte bilen på en parkeringsplass et par minutter det skjeve tårnet. Det var komisk å se alle som sto og poserte for å få de typiske turistbildene av tårnet. Vi slang oss på og dyttet tårnet vi også..

Etter å ha tatt litt bilder og noe å drikke satte vi oss i bilen igjen i retning Viareggio. Hotellet lå 10 minutters gange unna stranden så vi tok med oss håndkle og badetøy ned. Etter litt lunsj gikk vi håpefulle ned mot stranden. Der fikk vi vite at man måtte betale for å bruke stranden, uansett om man bare skulle ta et lite bad.  Kontoret hvor man skulle betale lå ganske langt unna, så vi bestemte oss for å heller dra tilbake til hotellet og ligge ved bassenget. Klokken var tross alt over 16, så vi orket ikke å finne kontoret bare for å kunne bade. Ganske skuffende egentlig. Heldigvis var det akkurat tre ledige solsenger igjen ved bassenget så vi ble liggende der litt. Rundt middagstid gikk vi ned mot strandpromenaden igjen og skulle spise middag. Det ble en sen middag siden vi satte oss ned på en bar/restaurant først og nøt utsikten over solen som gikk ned i havet. Det var utrolig koselig å sitte med en drink, litt småsnacks, livemusikk og fin utsikt! Etter solen hadde gått ned fant vi en pizzeria.

Til slutt: Et av de koseligste bildene av meg og kjæresten fra ferien. Tenk at vi har vært sammen i 4 år i september ♥

Alt i alt er jeg glad for at vi ikke skulle være i Viareggio en hel uke på badeferie. Det var sikkert kjempefint der, men jeg tror pengene hadde flydd nede på stranden. Selv om vi ikke utforsket prisene for å bruke stranden eller solstoler, har jeg hørt at det er ganske stive priser. På en annen side er det sikkert mye annet man kunne utforsket i den byen også.

Har dere vært i Pisa eller Viareggio?

• 19.07.2017, 20:30

Montalcino

Etter to dager i Siena satte vi kursen mot Montalcino, som er liten by kjent for Brunello-vinen. Montalcino ligger 567 meter over havet, så her har man virkelig utsikt over det nydelige landskapet som er i Toscana. Vi bodde på "Si Montalcino hotel & restaurant", som var et utrolig koselig hotell drevet av en hyggelig dame. Vi startet med å ligge ved bassenget før rommet var klart, og etter det dro jeg og Endre til sentrum for å spise litt lunsj, mens pappa ble igjen ved bassenget. Etter det gikk vi litt rundt og endte med å spise en gelato før vi dro tilbake til hotellet.

På kvelden hadde vi reservert bord på "Boccon Di Vino" som hadde helt nydelig utsikt og fantastisk mat. Her satt vi til solen hadde gått ned før vi dro tilbake igjen til hotellet. En ganske rolig dag med andre ord.

Ha en kjempefin dag!

• 17.07.2017, 20:00

Fields of sunflowers

En av tingene på bucketlisten min da vi var i Italia var å finne en solsikkeåker. Kanskje ikke den mest vanlige attraksjonen, men jeg var veldig gira etter å ha sett bilder av de gigantiske åkrene fulle av solsikker. De var ikke særlig vanskelig å finne, og særlig mellom Siena og Montalcino passerte vi flere. Jeg har sjelden følt meg så turist som da vi stoppet bilen på siden av en grusvei, hoppet ut av bilen med kamera i hånden og knipset i vei. De var utrolig høye og fine der de sto vendt mot solen alle sammen. Solsikker minner meg egentlig veldig om storesøsteren min siden det er hennes favorittblomst, og hun hadde solsikker i brudebuketten da hun giftet seg i februar.

Ha en kjempefin mandag videre!

• 15.07.2017, 19:00

Siena part two

Den andre dagen i Siena startet vi med å gå opp til en festning, hvor man fikk litt bedre utsikt av byen. Det var egentlig ikke så mye å se der, så vi gikk bare rundt før vi gikk ned mot enda en kirke. Jeg er ganske sikker på at vi var innom mer enn 10 kirker da vi var i Italia!

Etter litt sightseeing trengte vi en is, og vi hadde googlet oss frem til at den beste isen var på "La Vecchia Latteria". Den smakte helt nydelig og ikke kunstig som det ofte smaker enkelte steder. Anbefaler salt karamell og sjokolade!

På kvelden spiste vi på en restaurant litt nedenfor den kirken som er øverst, hvor man kom litt ut av de trange bygatene og fikk litt utsikt mot blant annet katedralen.

Det var bildene fra Siena, og neste stopp kommer snart på bloggen!

• 13.07.2017, 20:00

Mine 10 beste pakketips

Hei dere

I dag tenkte jeg å dele 10 av mine beste pakketips. Jeg elsker å reise, men jeg er ikke like glad i å pakke. Med noen enkle tips blir pakkingen mye enklere og man er klar for å dra på tur.

1. Lag liste over alt du skal ha med

Dette er kanskje det viktigste tipset mitt. Jeg har skrevet pakkeliste i flere år nå, og glemmer sjelden noe viktig når jeg skal på tur. Ved å skrive en liste får du oversikt over alt du skal ha med deg, og du får med deg alt fra ekstra hårstrikker til tanntråd.

2. Ta bilder av antrekk som du har planlagt

Dette tipset er genialt dersom du pleier å pakke altfor mye. Ta bilder av antrekket med mobilen så har du oversikt over hvilke antrekk du satte sammen da du pakket når du skal kle på deg.

3. Kjøp smarte reisestørrelser eller bruk mindre beholdere

Jeg har alltid med meg mindre størrelser av både shampoo, balsam, deodorant og andre produkter som vanligvis tar mye plass i kofferten. Dette får du kjøpt på blant annet Vita, Handysize og på flyplassen.

4. Pakk plagg som kan brukes i flere antrekk

Du trenger som regel mindre klær enn du tror, og hvis du er smart kan du bruke de samme plaggene i en annen kombinasjon. Det er også smart å pakke tilbehør som sko og vesker som passer til flere antrekk, slik at du ikke trenger å ha med 6 par sko og 5 vesker.

5. Pakk et skift i håndbagasjen

Man vet aldri om bagasjen blir borte, og hvis det først skulle skje er det greit å ha et ekstra skift i bagasjen. Etter å ha sett en smart pakkemetode på facebook har jeg begynt å rulle sammen en t-skjorte, sokker og undertøy i en rull. Det blir både kompakt og enkelt å finne. Hvis man i tillegg har en lett shorts(som er enklere å rulle) kan man ta med den også inni "rullen"

6. Rull klærne i stedet for å brette de

Dette er et tips jeg har tatt i bruk i det siste. Før pleide jeg alltid brette klærne og legge de oppå hverandre, men nå ruller jeg de sammen i stedet. Det sies at det tar mindre plass i kofferten, og gjør at klærne ikke blir så krøllete, men jeg er ikke helt sikker på om det stemmer. Det jeg synes er det beste med å rulle klærne er at man har bedre oversikt over klærne i kofferten, og lett kan finne det man leter etter.

7. Legg skoene i en pose eller ta en dusjhette rundt

Jeg pleier alltid å legge skoene mine i en liten pose sånn at klærne mine ikke blir skitne. Har også sett et tips om å bruke en dusjhette(engangs som man finner på hoteller) rundt skoene.

8. Legg ting inni skoene(f.eks. sokker og truser) og inni hatter hvis du skal ha med det.

Da er det både enklere å finne undertøyet og det hjelper å holde på formen til skoene/hatten. Jeg la alt av undertøy i hatten min og la den motsatt vei av det bildet viser. Så la jeg de rullede klærne rundt(se bildet over).

9. Legg alt flytende i en pose

Hvor kjipt er det ikke å åpne kofferten og se at solkremflasken har eksplodert utover alt du har. Jeg pleier å legge alt flytende i poser som jeg knyter godt igjen. Man kan også skru av korken og legge et lag med plastfolie over før man skrur på korken igjen for å slippe søl.

10. Legg viktige reisedokumenter på et sted

Jeg liker å ha alt jeg trenger til flyreisen på et sted slik at jeg lett finner det i vesken/sekken. Jeg kjøpte denne mappen i fjor, og her har jeg alltid pass, boardingkort, hotellbekreftelse og lignende.

Hva er ditt beste pakketips?

• 13.07.2017, 12:30

First day in Siena

Neste stopp på turen var Siena, og der var vi i to dager. Uten å vite om det på forhånd var det sommerens store happening i Siena akkurat da vi var der, så det var fullt av folk i gatene. Hver sommer er det et hesteløp, "Palio" med 17 lag. Lagene representerer de ulike distriktene i byen(de er veldig små) og det hele foregår på Piazzo del campo. Vi så ikke selve løpet siden det var så ekstremt mye folk, og vi ikke helt visste hva det var før etterpå.

Piazzo de campo

Torget hvor hesteløpet blir avholdt er ganske lite, så det hele er over på under 2 minutter!

Etter en liten lunsj ved Piazza Del campo gikk vi videre til den gigantiske kirken "Duomo Di Siena", og kjøpte billetter til både kirken, utsiktspunktet og noen andre steder som vi endte med å ikke gå inn på.

Vi hadde egentlig ikke planlagt å gå inn i kirken den dagen, siden vi nettopp hadde kommet. Det var kjempevarmt og jeg tok bare på meg en shorts og en singlett før vi skulle spise lunsj. Jeg var litt nølende om å gå inn siden jeg vet at antrekket ikke akkurat var passende. Jeg ble litt lettet over at jeg ikke var den eneste som gikk litt for lettkledd da vi kom inn, men plutselig kom det en dame og ga meg en plastpose med et sjal. Jeg tok det selvfølgelig på, og følte litt "shame on me" der jeg gikk. Sjalet var vel ikke akkurat så dekkende det heller, i og med at det var helt gjennomsiktig. Haha

Etter kirken gikk vi for å finne utsiktspunktet. Inne i et av byggene like ved kirken ble vi møtt av en evig lang kø, og siden vi allerede hadde betalt ble vi stående. De slapp inn folk puljevis og det var vel 4 puljer før oss, men det tok vel hvertfall en time. Da det endelig ble vår tur viste det seg at det var en vindeltrapp som var  så smal at man ikke kunne gå flere i bredden. Da skjønte vi fort hvorfor man måtte vente på at puljen både skulle gå opp og ned. Utsikten var helt fantastisk, og man så alle severdighetene ovenfra.

Ha en fin torsdag videre!

• 12.07.2017, 17:00

Wine tasting in Chianti

Hei igjen!

Etter Firenze var vi klare for nye eventyr igjen, og satte oss i leiebilen i retning Radda in Chianti. Der bodde vi på et helt fantastisk fint hotell, som heter CDH Radda Hotel med basseng både ute og inne, fine rom, vinbar og en fantastisk restaurant. Det regnet dessverre ganske kraftig den dagen vi var der, så vi fikk ikke utforsket så mye på det lille stedet. Derimot fikk vi utforsket en av de mange vingårdene i nærheten, Colle Bereto hvor vi fikk smake på 5 ulike rødviner og en liten tour. Det var første gangen jeg var på vinsmaking, så det var veldig spennende å oppleve. Vinen var også helt nydelig! Her er et lite bildedryss fra vingården.

Har dere vært på vinsmaking før?

• 09.07.2017, 16:00

Firenze dag to

Hei igjen

Jeg har masse bilder å vise dere fra Italia, så jeg tenker jeg tar alt i kronologisk rekkefølge etter hvilket sted vi var på. Skal prøve å ha noen andre innlegg også, slik at det ikke bare blir feriebilder. Først tenkte jeg å fortsette med bildene fra den andre dagen i Firenze. Det var utrolig mange severdigheter, så vi måtte velge ut hva vi ville bruke tid på siden vi ikke hadde mer enn én hel dag.

Palazzo Vecchio

David

Ponte Vecchio er den eldste broen i byen. Tidligere var det her slakterne holdt til, mens i dag er den fylt opp med gullsmedbutikker på begge sider. Over butikkene er det faktisk leiligheter, som er enklere å legge merke til fra utsiden.

Vi hadde tenkt oss inn i Santa Maria Del Fiore, men vi ble møtt av en evig lang kø. Heldigvis spurte vi noen, og fikk vite at køen var for de som hadde forhåndsbestilt billetter, og det hadde ikke vi. På vei til en annen kirke ble vi stoppet av en som ville selge "Skip the line"-billetter hvor man kunne komme inn uten å stå i kø, men vi fikk nesten bakoversveis da vi fikk vite at det kostet 45 euro per person!
Baptistery of San Giovanni

Vi endte med å gå inn i Basilica di San Lorenzo hvor det ikke var kø og mye billigere å komme inn. Kirken så kanskje ikke like imponerende ut fra utsiden, men den var helt nydelig inni! Bare se på taket fra innsiden!

På veien til neste severdighet gikk vi tilfeldigvis forbi Magnum, hvor man kunne lage sin egen is. Der valgte man først sjokoladetrekk(enten mørk, lys eller hvit sjokolade) og tre toppinger(jeg valgte brownie, pistasj og bringebær). Perfekt i varmen!

Så gikk vi videre opp mot Piazzale Michelangelo hvor det var nydelig utsikt over Firenze. Det var mye trapper oppover, så det var ganske slitsomt i varmen, men utsikten på toppen var verdt turen! Det var også flere restauranter på toppen hvor man kunne ta litt drikke og mat.

Før middag dro vi på en rooftop bar hvor vi tok en drink. Et veldig populært sted med litt ventetid nede ved heisen.

Så var vi på en nydelig restaurant(husker ikke navnet) hvor jeg spiste pasta med trøfler og creme brûlée.

Har dere vært i Firenze før?

• 01.07.2017, 17:30

First day in Florence

Hei dere

Endelig fant jeg internett som faktisk funker! Jeg har nå kommet meg til Siena, etter å ha vært i både Firenze og Radda in Chianti. Planen var egentlig å forhåndspublisere innlegg da jeg satt på Gardermoen og Kastrup, men jeg sov kun 2-3 timer natten før vi dro, og hadde vondt i hodet og var kvalm da vi mellomlandet i København. Internettet på de to andre hotellene var også veldig dårlig, så jeg fikk ikke lastet opp noe som helst.

Ellers er det helt supert i Italia, og det er kjempekoselig å kjøre bil gjennom Toscana. Jeg har tatt masse bilder, så jeg har masse å vise fra turen så langt. Jeg tenkte å starte med noen bilder fra første kvelden i Firenze. Vi var oppe klokken 4 om natten, og var vel ikke fremme på hotellet før i 17-tiden. I tillegg regnet det en del, så vi gikk egentlig bare og spiste middag og slappet av.

Ha en kjempefin lørdag videre!

• 03.06.2017, 16:30

Bergen

Hei dere

Da var jeg hjemme igjen fra Bergen. Vi hadde tre fantastiske dager der, og vi var utrolig heldige med været! Det regnet bare på morgenen på onsdagen, og det var ikke så mye heller. Siste dagen ble vi til og med bittelitt solbrente! Det var som sagt min første gang i Bergen, og vi fikk sett ganske mye.

Den første dagen sjekket vi inn på Radisson Blue royal hotell ved bryggen. Perfekt beliggenhet og veldig fint. Etter litt lunsj på Wesselstuen tok vi bussen til Norges Handelshøyskole hvor pappa gikk i 4 år. Det er faktisk 40 år siden han var ferdig der! På kvelden spiste vi middag på Ruccola hvor de hadde nydelig italiensk mat.

På onsdag fikk jeg også tid til å møte Vemund igjen. Han gikk i klassen min i fjor, før han flyttet tilbake til Bergen og byttet studie. Var veldig hyggelig å se han igjen, og koselig å catche up på hva som har skjedd siden før jul.

Akkurat nå er det "Festspillene i Bergen" og pappa hadde veldig lyst til å dra på en forestilling. Vi endte med "De unges festforestilling" hvor det var unge talenter fra de ulike kulturskolene i Hordaland, i alderen 10-19 år som fremførte. Det var utrolig mange flinke, og jeg fikk gåsehud av flere.

En tur opp til Fløyen er vel obligatorisk når man er i Bergen. Vi tok Fløibanen opp etter middagen på onsdag, like før solnedgang. Utsikten var helt fantastisk! Etter å ha tatt litt bilder tok vi turstien ned igjen. Jeg var veldig glad vi tok banen opp og gikk ned og ikke motsatt, for jeg tror jeg hadde blitt helt utslitt av å gå opp de 3 kilometerne.

På veien ned så pappa et skilt "Norges Største tre 200 meter", så da måtte vi selvfølgelig gå og se. Det var over 50 meter høyt!

Siste dagen var det nydelig vær igjen, så vi gikk litt rundt, spiste is i sola og hørte på Sjøforsvarets musikkorps. Vi dro tidlig inn til flyplassen siden vi måtte dra i rushen, og endte opp med å sitte nesten 3 timer siden flyet ble forsinket...

Har dere vært i Bergen?

• 03.05.2017, 18:30

Italia 2017

Hei dere ♥

Jeg har så vidt nevnt for dere at jeg skal til Italia i sommer, så jeg tenkte at jeg skulle dele reiseruten vår med dere. Jeg, Endre og pappa skal nemlig kjøre bil og vi skal innom mange steder i løpet av turen. Vi skal overnatte i 6 ulike byer, og besøke to til på veien(Pisa og Lucca). Det blir en hektisk tur, men jeg tror det blir veldig bra! Jeg har aldri vært i Italia før så jeg gleder meg masse. Jeg har satt sammen noen kollasjer fra reiseruten vår, med bilder fra pinterest. Kom gjerne med tips hvis dere har vært der før!

Vi flyr til Bologna og henter ut leiebilen og kjører rett til Firenze.

Videre kjører vi til Chianti.

Så går turen til Siena.

Etter det skal vi til Montalcino, hvor vi skal bo på det hotellet som er på bildet nederst til venstre.

På veien fra Montalcino skal vi stoppe i Pisa for å forevige det skjeve tårnet på kameraet. Etter det skal vi kjøre til Viareggio hvor det blir en dag med strand, før vi stopper innom Lucca.

Etter Lucca er siste stopp Bologna, hvor vi blir noen dager før vi reiser hjem igjen.

Har dere vært noen av disse stedene?

• 14.04.2017, 11:30

Ålesund

Hei dere ♥

Jeg hadde egentlig tenkt til å oppdatere dere fra Gardermoen i går, men plutselig var det boarding, så jeg rakk vel bare å skrive en setning og laste opp et bilde, så jeg lot være å publisere. Vi har altså kommet frem til Ålesund hvor vi skal være til søndag. Vi landet akkurat i tide til å få med oss den flotte solnedgangen, så vi stoppet et par minutter for å ta noen bilder. For en gang skyld var det finere vær her enn hjemme i Oslo, og det er jo så nydelig her når været er bra.

Jeg håper dere får en kjempefin påske videre!

• 09.04.2017, 11:00

Next up: Beitostølen

Hei dere ♥

Nå sitter jeg nok i bilen og er forhåpentligvis snart fremme på Beitostølen. Vi skal være her sammen med pappa frem til onsdag. Vi har så lenge jeg kan huske vært der en gang på vinteren, og det er en veldig koselig tradisjon. Til tross for at faren min har gått over 600 km(!) på ski denne vinteren, har ikke jeg og kjæresten min hatt ski på beina en eneste gang i vinter. Derfor gleder jeg meg masse til å pakke appelsiner, solo og kvikk lunsj i sekken og få på skiene! Spesielt i år som jeg har oppdatert garderoben litt. Jeg hadde nemlig skidress og slalomdress i str. 14! Det blir nok ikke vanskelig å se meg i løypa eller bakken med tidenes mest fargerike klær! Haha

Alt som er nytt er forresten kjøpt på salg. Etter påsken i fjor fant jeg den oransje jakka og den sorte fleecegenseren, så de har ligget i skapet et helt år. Det røde ullsettet fra Kari Traa var på tilbud en helg tidligere i vinter, og langrennsdressen var også på salg like etter vinterferien. Snakk om flaks å finne så mye fint til nedsatt pris! Det andre ullsettet, solbrillene mine og Johaug-hanskene blir selvfølgelig også med!

Ha en kjempefin palmesøndag!

• 07.03.2017, 16:30

London through my lens

Hei igjen ♥

Da var jeg hjemme igjen etter en helg i London. Jeg var som sagt på besøk hos en venninne som er der på utveksling dette semesteret. Tiden gikk utrolig fort, men det tyder vel bare på at man har hatt det bra? Selv om jeg hadde med kamera hele tiden tok jeg faktisk ikke så mange bilder. På søndag var det helt sykt vær med insane regn og strålende sol om hverandre, så det ble ikke så mange muligheter til å ta bilder. Siden jeg har så få bilder, blir det dessverre ikke så mange innlegg fra London, men jeg tenkte å legge ut innkjøpene mine i løpet av uken.

St. Pauls Cathedral

På søndag dro vi til Covent Garden for å spise frokost/lunsj og se litt rundt. Gikk forbi denne fargerike gaten, men dessverre var det stappfullt på alle spisestedene, så vi endte opp på Pret a manger. Ikke det mest spennende stedet, men de har faktisk et stort utvalg av god mat som er veldig billig. Og det beste av alt, at man slipper å vente!

Inne ved Apple market var det en entertainer som balanserte på toppen av en stige. Han bygget opp showet sitt før "the grand finale" og rett før avslutningen snakket han i 5-10 minutter om at han levde av dette showet og kom til å gå rundt med hatten sin så folk kunne gi han penger. Helt greit, helt frem til at han begynte å fortelle folk hvor mye man skulle gi, og at han helst ville ha 5,10 eller 20 pund! Tror han mistet interessen til de fleste da, og avslutningen ble ikke like stor etter det.

En tur innom Laduree er obligatorisk, og vi kjøpte oss en boks med makroner. De er så utrolig gode, og boksene er så utrolig fine! Jeg tok kokos&lime, salt karamell og pistasj, og alle var kjempegode!

Da det regnet som verst gikk vi innom M&M world. En gigantisk butikk med m i alle farger og andre produkter som klær og kopper. M&M er jo kjæresten min sitt favorittgodteri som jeg kjøpte en liten gave til han med en kopp og en boks med personlige m&m. Man kunne selv velge hva som skulle stå på de, så jeg kjørte på meg "Endre+Anne", "14.09.2013"(datoen vi ble sammen), "Love" og hjerter.

En tur til Big ben er jo et must når man er i London, og vi gikk litt rundt før vi dro tilbake til Oxford street før jeg skulle dra igjen.

Takk for en kjempefin helg, bestie

Har dere vært i London før? ♥

• 27.02.2017, 20:00

Pakketips: Weekend trip

Hei dere

Det ble visst noen dager med stillhet her. Helgen gikk så fryktelig fort med både kafédate med en venninne jeg ikke hadde snakket med på noen år. Tiden gikk fort og etter 5-6 timer var jeg på vei hjem. På bussen ringte kjæresten og spurte om jeg ville være med han på julebord(veldig forsinket) siden en hadde blitt syk. Jeg var hjemme i nøyaktig 10 minutter før jeg satt på bussen ned mot sentrum igjen. Vi hadde en koselig kveld med middag og stand-up på Latter før vi endte på en pub like ved Stortinget. Gårsdagen suste også forbi med besøk fra søsteren min og mannen hennes.

På lørdag reiser jeg til London for å besøke en venninne som er på utveksling der. Gleder meg masse, og har allerede begynt å stresse litt over at jeg må pakke. Jeg blir til mandag, men jeg vet at man rekker mye i London på to-tre dager. Jeg vurderte om jeg skulle ta bagasje eller bare håndbagasje, men jeg fant ut at jeg vil ha plass til litt shopping. Selv om jeg har bagasje med mye plass tenkte jeg å dele noen pakketips med dere. Med noen triks får man plass til det man vil ha med og litt rom for shopping.

♥ Lag pakkeliste. Dette er min #1 når jeg skal ut og reise. Ved å skrive en liste over alt jeg vil ha med er sjansen for at jeg glemmer noe mindre enn hvis jeg bare hiver oppi ting i kofferten.

♥ Sett sammen antrekk på forhånd. Veldig greit når man skal på kortere turer, og det gjør det enklere å ta med det man faktisk trenger. Man trenger ikke 5 kjoler og 4 par sko til en weekend. Veldig greit å ta bilder av antrekkene med mobilen slik at man husker det når man kommer frem.

♥ Prøv å pakke klesplagg som kan matches i ulike antrekk. Hvis du kan bruke et plagg flere ganger, sparer du plass i kofferten. Basics er veldig greit å pakke da man kan matche med mye forskjellig.

♥ Viktige dokumenter i egen mappe. Jeg liker veldig godt å ha alt av viktige dokumenter som pass, billetter osv. i en egen mappe som jeg kjøpte i fjor.

♥ Reis i de tyngste og største plaggene. Et triks er å kle på seg det som tar mest plass i kofferten(eller veier mest) når du skal på flyet. En tykk cardigan, tunge sko osv tar unødvendig mye plass som du kan bruke på andre ting.

♥ Legg strømpebukser og sokker inni skoene. Sparer plass og kan også hjelpe for å beholde formen på skoene.

♥ Pakk shampoo, balsam osv i små beholdere. Jeg elsker alt av toalettsaker som man kan få i miniatyrbeholdere. Hvis du ikke finner favorittshampooen din i reisestørrelse, kan man få kjøpt slike smarte beholdere som er tomme. Enkelt å fylle på og tar ikke så mye plass. Mine er fra Gotoob.

♥Pakk sko som passer til flere antrekk. Sko tar ofte mye plass i kofferten, men ved å finne et eller to par sko som passer til det man skal ha på seg har man med en gang mer plass. Viktig å ha hvertfall et par behagelige sko hvis man skal til en storby og man vet at man kommer til å gå mye.

♥ Rull sammen klærne for å holde dem krøllefrie. I stedet for å legge plaggene flatt oppå hverandre, kan det være smart å rulle de sammen.

♥ Legg ting som kan lekke i en lukket pose. Hvor mange har ikke opplevd å åpne kofferten og finne masse solkrem/shampoo utover alt du eier. Derfor pleier jeg alltid å legge dette i en egen pose som er lukket.

Har dere noen pakketips?

• 19.02.2017, 13:30

Prana resort samui

Hei ♥

Jeg tenkte jeg skulle vise bilder fra det tredje og siste hotellet vi bodde på da vi var i Thailand. Dette het "Prana resort samui" og lå på Koh Samui. Her bodde vi i tre netter før vi reiste hjem igjen til kalde Norge. Hotellet lå like ved stranden, og man måtte kun krysse en vei for å komme dit. Å krysse veier kan i seg selv være farlig i Thailand, men hotellet hadde to vakter som hjalp hotellets gjester trygt over. Den første kvelden spiste vi på hotellets takrestaurant som hadde helt himmelsk mat, men også det dyreste måltidet vi spiste i løpet av ferien. Kostnadsmessig var det dyrere å spise og drikke i hotellets barer og restauranter, men fortsatt veldig billig i forhold til norske priser. Frokosten var inkludert, og utvalget var helt enormt.

Ha en fin kveld videre ♥

• 15.02.2017, 17:30

Bophut beach

Hei dere ♥

Da var det onsdag og det er allerede en uke siden vi kom hjem fra Thailand. Jeg har fortsatt litt bilder å vise dere, og i dag tenkte jeg å vise dere noen bilder fra stranden rett ved der vi bodde på Koh Samui. Vi var i området Bophut, og stranden var helt perfekt. Nesten ingen folk, ingen selgere, noen solsenger, gratis frukt, kafé/bar rett ved og supervarmt vann. Eneste som var litt irriterende var at det ikke var så langt til flyplassen, så det var litt støy når flyene landet eller lettet. Skulle gjerne hatt flere dager på øya til å utforske litt mer.

Savner virkelig å få servert en hel kokosnøtt med deilig kokosvann.

Har dere vært i Thailand? ♥

• 13.02.2017, 17:30

Big Buddha - Wat phra yai

Hei dere ♥

Den siste dagen i Thailand dro vi til "Wat Phra Yai" som er et buddhistisk tempel med en 12 meter høy Buddha-statue. Stemningen rundt var helt spesielt, og alle gikk enten rolig for seg selv eller snakket veldig lavt. I tillegg måtte man ta av seg skoene før man skulle opp de 75 trappetrinnene opp til statuen og derfra var utsikten helt fantastisk!

Jeg leste på forhånd at det var viktig å kle seg passende når man skulle i slike templer. Man skulle dekke knær, skuldre og helst ankler. Jeg så flere som ikke hadde gjort det, som gikk i singlett og korte shorts selv om man til og med kunne låne sjal og kimonoer gratis ved bunnen av trappen. Jeg hadde ikke med så mange klær som dekket alt, men fant til slutt en maxikjole i kofferten som jeg ikke hadde fått brukt ennå og en kimono over.

Ha en fin mandag videre

• 11.02.2017, 12:00

Camilla ♥ Torjus -03.02.17

God søndag dere ♥

Da er det endelig klart for et lite bildedryss fra bryllupet til storesøsteren min. Bryllupet foregikk som dere kanskje har fått med dere på Koh tao i Thailand, og det var helt fantastisk. Vi var vel totalt 19 personer til stede.  Veldig koselig å se storesøster bli gift, og hun var så nydelig! Jeg hadde nesten glemt hvor fantastisk kjolen var siden jeg var med på prøvetime i Roskilde.

Vielsen fant sted ute, og heldigvis var det ikke så ekstremt varmt den dagen. Det var ikke sol, og regnet som var spådd holdt seg unna utenom 10 minutter noen timer før vielsen. Det ble litt forsinket siden presten ankom øya senere enn planlagt, men vi ble servert litt drinker og ananasjuice før det hele startet.

De hadde tidenes kuleste oversikt over hva som skulle skje på kvelden.

Meg og min kjære. Veldig fornøyd med at slipset hans passet min kjole.

Og så kom øyeblikket vi alle ventet på. Musikken ble satt på og til "Canon in D" kom først min vakre kusine bortover og ned trappen.

Like bak henne kom søsteren min sammen med storebroren vår. Det var et utrolig rørende øyeblikk og jeg tror ikke et øye var tørt.

Og så var det tid for ekteskapsinngåelse, og begge sa ja, selv om søsteren min hadde mistet stemmen kvelden før og kun klarte å hviske tidligere på dagen. Brudgommen overrasket også bruden med at presten spilte "Over the rainbow" på trompet.

Med forlovere

Meg og den fine storesøsteren min

Etter det forsvant de en times tid for å ta bilder, og da ble det mer mingling og litt drikke før det var klart for middag.

Etter buffet med all slags god thaimat og taler var det klart for kake, den første dansen og kasting av brudebukett og sløyfe. Det var en venninne av Camilla som fanget buketten, og storebror som fanget sløyfen.

Og så har vi etablert en litt klein tradisjon hvor de som fanger buketten og sløyfen må danse sammen. Hadde kanskje ikke vært så ille hvis ikke det ble valgt en rolig sang i tillegg. Haha

Og så var det klart for afterparty på stranden hvor det var bål som man kunne grille marsmellows og lage smores, masse glowsticks og små bord med puter rundt i typisk Thailandstil..

Nå skal vi hente Skype, som er hunden deres som vi skal passe den kommende uken før de kommer hjem igjen.

Har dere vært i bryllup før?

byAnne

Jeg er en 21 år gammel jente fra Oslo. Studerer Økonomi og ledelse og jobber som freelancer i et eventbyrå. Bloggen handler i hovedsak om mote, hverdag, reise, mat og tips. Håper dere liker den!